Úvod
Představte si, že vám aplikace hlásí: „Vyčkejte na pípnutí a poté stiskněte tlačítko“. A vy se zrovna nacházíte v hlučném prostředí, kde pípnutí nemáte šanci slyšet. Nebo patříte do skupiny lidí, která má problémy se sluchem.
Dalším příkladem je pokyn na webové stránce: „Klikněte na tlačítko vpravo“. Autor webu ale zapomněl na to, že lidé budou prohlížet stránku na mobilu a tím pádem tlačítko nebude vlevo, ale dole.
Tyto a podobné příklady jsou důvodem, proč obsah a ovládání stránek nemá být závislé výhradně na vlastnostech využadujících konkrétní smyslovém vnímání (např. tvar, velikost, optické umístění, orientace, zvuk apodobně).
Poznámka: Pokud se jedná o požadavky týkající se vnímání barev, podívejte se na pravidlo 1.4.
Kdo má z toho užitek
- Osoby se zrakovým postižením: Například osoby, které používají čtečku obrazovky, nevnímají symboly a tvary potřebují mít informace v textové formě.
- Osoby s poruchami učení: Mohou mít problémy s rozpoznáním některých tvarů a pochopením významů symbolů.
- Uživatelé bez postižení: Například v situaci, kdy používají zařízení v hlučném prostředí, kde se nemohou spolehnout na zvukové signály.
Podrobný popis
Pravidlo zdůrazňuje význam alternativních způsobů prezentace informací, které nespoléhají jen na senzorické charakteristiky. To zahrnuje:
- Textové alternativy: Poskytování textových popisků pro informace prezentované formou obrázků nebo zvuku.
- Kontextové informace: Využití více kanálů k přenosu důležitých informací, například kombinace vizuálních a textových popisů.
- Dostatečné techniky: Mezi techniky, které pomáhají dosáhnout tohoto cíle, patří používání popisků a instrukcí nezávislých na senzorických vlastnostech, jako je „klikněte na tlačítko Přihlásit se“ místo „Klikněte na tlačítko v pravém horním rohu“.