Setkali jste se s tím, že jste u počítače nemohli použít myš? Možná jste měli zlomenou ruku, nebo se vám vybila baterka v bezdrátové myši. Kritérium 2.1.1 se zaměřuje na to, aby všechny funkce webu nebo aplikace byly dostupné pomocí klávesnice. Tím se zvyšuje přístupnost pro všechny uživatele, nejen pro ty se zdravotním znevýhodněním.
Kdo má prospěch
- Nevidomí uživatelé: Mohou používat čtečky obrazovky a klávesové zkratky k navigaci.
- Uživatelé se slabým zrakem: Mohou mít potíže se sledováním kurzoru myši.
- Lidé s motorickými hendikepy: Ovládání myší pro ně může být náročné, ovládání z klávesnice je zvládnutelnější.
- Běžní uživatelé: Momentálně nemají myš (došly baterky, zapomenutá myš doma). V některých případech, například při práci s formuláři, je ovládání stránky pomocí klávesnice výrazně rychlejší a i běžným uživatelům usnadňuje práci.
Poznámka: Toto kritérium nezakazuje a neodrazuje od možnosti používat jako vstupní zařízení myš či jiné. Důležité je jen to, aby byla zachována možnost plné obsluhy z klávesnice.
Podrobný popis
Všechny funkce obsahu musí být dostupné přes klávesnici, aniž by bylo nutné přesně načasovat stisky kláves. Prvky získávají fokus ve stejném pořadí, ve kterém se zobrazují na obrazovce.
Zde jsou některé techniky, jak dosáhnout přístupnosti z klávesnice:
- Použití HTML značek: Použití standardních HTML prvků jako jsou tlačítka a odkazy, které jsou automaticky z klávesnice přístupné.
- Sekvenční navigace: Správné použití atributu tabindex k určení pořadí, ve kterém budou prvky přístupné při používání klávesy Tab. Průchod webem pomocí klávesy TAB by měl kopírovat pořadí, ve kterém se objevují na obrazovce.
- Role a vlastnosti ARIA: Použití ARIA rolí a vlastností k označení prvků, které by měly být přístupné klávesnicí.
- Alternativní způsoby vstupu: Poskytnutí alternativních způsobů pro akce, které běžně vyžadují použití myši (například drag-and-drop).
- Použitelnost bez časových omezení: Všechny akce by měly být dosažitelné bez časového limitu.
- Viditelný fokus: Aktivní prvek by měl být viditelně a dostatečně odlišený (např. mít rámeček).
Praktické příklady
Formuláře
Při vyplňování online formuláře se uživatel může přesouvat mezi poli pomocí klávesy TAB (SHIFT+TAB pro krok zpět) a odeslat formulář pomocí klávesy ENTER. Pořadí kroků je smysluplné a odpovídá tomu, jak jsou pole zobrazena na obrazovce.
Navigační menu
V menu se může uživatel pohybovat pomocí klávesnice, tedy procházet položky menu klávesou TAB a vybírat je pomocí klávesy ENTER.
Mediální přehrávače
Přehrávání, pauza a další ovládací prvky by měly být přístupné klávesami, například mezerníkem pro přehrávání a pauzu.
Výjimky
Výjimku tvoří funkce, které závisí na způsobu a průběhu pohybu při zadávání.
Některé funkce a situace mohou být z kritéria vyloučeny:
- Neinteraktivní obsah: Obsah, který není určen k interakci, jako jsou čistě informativní texty nebo obrázky, nemusí být přístupný klávesnicí.
- Specifické úkoly: Funkce, které vyžadují specifické interakce, například kreslení nebo hry, kde je potřeba myš nebo jiné vstupní zařízení.
- Bezpečnostní důvody: Situace, kde je vyžadována fyzická akce, například snímání otisku prstu pro autentizaci.
Příklad: Výjimka – program malování
Program malování projde jako výjimka, protože tahy štětcem se liší v závislosti na rychlosti a délce pohybu.
Příklad: Výjimka – závodní hra
Hra simulující automobilové závody obstojí jako výjimka, protože její ovládání je založeno na akcích v reálném čase s využitím vstupního rozhraní jako je herní volat a pedály.